برج خنک کننده چیست؟ چه کاربردی دارد

برج خنک کننده چیست؟ چه کاربردی دارد
تاریخ:
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
برج خنک‌کننده دستگاهی است که برای خنک‌سازی آب موجود در سیستم‌های تهویه مطبوع و دیگر سیستم‌های خنک کننده، از آن استفاده می شود. برج خنک‌کننده یکی از سیستم‌های پرکاربرد است که نسبت به سیستم‌های دیگر کم هزینه‌تر بوده و با آب کار می‌کند. به طور کلی، برج‌های خنک کننده برای خارج کردن حرارت محیط‌هایی مثل کارخانجات، پالایشگاه‌ها، ادارات سازمانی، آپارتمان‌های بزرگ، و برج‌ها استفاده می‌شود. همچنین، دمای تجهیزات موجود در نیروگاه‌ها، سازمان‌ها، کارخانجات، واحدهای صنعتی، و غیره را نیز می‌توان با کمک برج خنک‌کننده پایین آورد. آبی که گرم شده نیز دوباره به چرخه خنک‌سازی باز می‌گردد تا با تکرار این فرآیند، تمام تجهیزات داخل این فضاها همیشه خنک بماند.
 
اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده
اجزای تشکیل دهنده برج خنک‌کننده عبارت‌اند از بدنه، فن، پکینگ، تشک، الکتروموتور، اسپرینکلر، گریل، لوور، نازل، و فلوتر قطع کن. در ادامه به اختصار به بررسی برخی از این اجزاء و قطعات می‌پردازیم.
بدنه برج خنک کننده
بدنه برج خنک کننده در جنس‌های مختلفی موجود است؛ از قبیل بتن، گالوانیزه، فایبرگلاس و غیره. به دلیل اینکه فایبرگلاس در برابر نور خورشید مقاوم بوده و استحکام بالایی نیز دارد، بدنه این دستگاه به صورت گسترده و با ابعاد مختلف از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شود.
 
فن برج خنک کننده
برج خنک‌کننده با استفاده از قسمت مهمی به نام «فن» می‌تواند کار خود را انجام دهد. این فن موجب به جریان درآمدن هوا می‌شود. در واقع، حرکت هوا به دو صورت انجام می‌شود؛ حرکت طبیعی و حرکت اجباری. در حرکت طبیعی به دلیل اختلاف دما، هوا از پایین به بالا حرکت می‌کند. ولی در حرکت اجباری، هوا توسط فن به بالا مکیده می‌شود . فن نیروی مورد نیاز خود برای به حرکت درآمدن را از الکتروموتور می‌گیرد.
 
پکینگ برج خنک کننده
پکینگ بخش مهم دیگر برج خنک کننده است. پکینگ باعث می‌شود هوا بیشتر با آب تماس داشته باشد؛ به این ترتیب که سرعت هوا را در حین برقراری با آب کم می‌کند.
 
حوضچه برج خنک کننده
با کم شدن دمای آب، آب سرد شده در مکانی به نام حوضچه قرار می‌گیرد. بعد از قرارگیری در حوضچه، دوباره آب برای پمپاژ منتظر می‌شود.
 
تیغه قطره‌گیر
از آنجایی که جریان هوا در برج خنک کننده زیاد است، زمانی که آب از پکینگ‌ها عبور می‌کند ممکن است سرعت بالایی داشته باشد و مقداری از آب خارج شود. به همین منظور، برای جلوگیری از  هدر رفتن آب، تیغه‌های قطره‌گیر در اطراف برج قرار داده می‌شوند تا جلوی خروج آب را بگیرند.
 
لوور
کیفیت هوای ورودی به برج خنک کننده، به قسمت مهمی از برج به نام لوور یا کرکره ورودی هوا بستگی دارد. این لوورها دارای انواع مختلف با میزان هوادهی متفاوت هستند. دبی هوا یا همان میزان ورود هوا به داخل برج خنک کننده به دو عامل بستگی دارد. عامل اول این است که هوای ورودی با چه سرعتی وارد برج خنک کننده می‌شود. معمولا این سرعت چیزی معادل 5 الی 10 متر بر ثانیه است. عامل دیگر، مساحتی است که در قسمت لوور وجود دارد و هوا را به داخل می‌کشد. با ضرب این دو عامل با یکدیگر، دبی هوای ورودی به دست می‌آید. وظیفه لوور جلوگیری از پاشیدن آب و هدر رفتن آن است.
 
سطوح خنک کننده
سطوح تبادل برج خنک کننده از دیگر بخش‌های مهم برج است. میزان کاهش حرارت و انتقال حرارت، رابطه مستقیم با افزایش تعداد سطوح تبادلات دارد. اوایل که برج خنک کننده ساخته شد، جنس سطوح تبادل از چوب، پوشال، سفال یا بلوکه های بتنی بود. اما امروزه با پیشرفت علم، از سطوحی استفاده می‌شود که به راحتی خنک شوند؛ مانند سرامیک، پی‌وی‌سی، و پلی اتیلن.
 
سیستم توزیع آب
لوله‌کشی، رایزرها، اتصالات، پمپ، پخش کننده آب و نازل‌های توزیع آب از اجزای سیستم توزیع آب در برج‌های خنک کننده می‌باشند. این سیستم‌ها باید طوری طراحی شوند که افت فشار، انتقال حرارت، و مشکلاتی ناشی از یخ زدگی آب را به‌طور کامل مد نظر قرار دهند.
 
تفاوت برج خنک کننده با دیگر سیستم‌ها
کنترل سه فاکتور رطوبت، دما و سرعت جریان هوا، در فرآیندهای تهویه مطبوع بسیار مهم است. تمامی سیستم‌های تهویه مطبوع با کمک یک سیال می‌توانند دمای آب سرد و گرم را تغییر دهند. این سیستم‌ها را بر اساس سیالی که در آن‌ها استفاده می‌شود می‌توان به سه نوع تقسیم‌بندی کرد:
        سیستم تهویه مطبوع با هوا
        سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر آب و هوا
        سیستم تهویه مطبوع کامل با آب
از آنجایی که فعالیت کارخانجات، نیروگاه‌ها، و دیگر صنایع مختلف با تولید گرما همراه است، باید این گرما به طریقی خارج شود و دمای تجهیزات کاهش یابد. این کار را با برج خنک کننده و به کمک آب انجام می‌دهند. در گذشته آب را از منابع ذخیره مانند رودخانه‌ها تامین می‌کردند و آب گرفته شده بعد از گرم شدن، مستقیما به رودخانه‌ها و یا فاضلاب وارد می‌شد که مقدار زیادی از آب به هدر می‌رفت.
 
انواع برج خنک کننده بر حسب نوع عملکرد
برج خنک کننده بر اساس نوع عملکرد انواع مختلفی دارند. انواع برج خنک کننده را ادامه توضیح می‌دهیم.
 
برج خنک کننده مدار باز
این برج خنک کننده برای محیط‌هایی که نسبتا خشک هستند و رطوبت کمی دارند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در این نوع برج خنک کننده، آب بوسیله پمپ به بالای برج انتقال داده شده و سپس با کمک نازل‌ها به قسمت خنک کننده ریخته می‌شود. فن و الکتروموتوری که در بالای برج قرار دارد، هوایی که از پایین برج وارد می‌شود را از بین سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهد و به بالا می‌مکد. به همین دلیل، بخشی از آب به دلیل تماس با هوا تبخیر شده و گرمای آب را به خود جذب می‌کند. به این فرآیند، گرماگیری می‌گویند. تنها ایراد این برج این است که آب زیادی در زمان تبخیر به هدر می‌رود.
 
برج خنک کننده مدار بسته
این نوع برج خنک کننده در مناطق سردسیر و مکان‌هایی که دمای تجهیزات بسیار بالاست استفاده می‌شود. در این برج تماسی بین آب و هوا برقرار نیست و هر سیالی که برای خنک شدن به کار برده شود باید از کویل عبور کند. هوا نیز توسط همان فن و الکتروموتور به بالا کشیده می‌شود و در اثر برخورد با سطح بیرونی کویل، موجب کاهش دمای آن می‌شود. سپس حرارت گرفته شده با کمک جریان هوا به اطراف منتقل می‌شود.
 
برج خنک کننده هیبریدی
این برج ترکیبی از دو برج خنک کننده مدار باز و مدار بسته است. عملکرد این برج تقریبا ترکیبی از دو برج خنک کننده قبلی است؛ یعنی به این صورت که سیال مورد نظر داخل کویل حرکت داده می‌شود و روی سیستم خنک کننده می­‌ریزد. این سیستم نسبت به بقیه دارای مزیتی است و آن این  که در زمانی از شب که دمای هوا کمتر است و نیاز به آب نیست، تنها بوسیله هوا موجب سرد شدن تجهیزات می‌شود. ولی در ساعاتی از روز که دما بالاتر می‌رود، آب به کار می‌آید و روی سیستم خنک کننده ریخته می‌شود.
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
                ______ __  
               |___  //  | 
 ______      __   / / `| | 
|_  /\ \ /\ / /  / /   | | 
 / /  \ V  V / ./ /   _| |_
/___|  \_/\_/  \_/    \___/
                           
                           
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
عملکرد هواساز هایژنیک
 ۰۱ خرداد ۱۴۰۰

عملکرد هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک مانند نوع معمولی آن ها یک جعبه بزرگ فلزی است که شامل یک دمنده،المان های سرد کننده یا گرم کننده،رک یا محفظه فیلتر و جاذب صدا است. آن ها معمولا به یک سیستم تهویه جاری متصل می شوند که هوای مطبوع را از این طریق در  ساختمان توزیع می کنند و در نهایت دوباره به سمت AHU بازگردانده می شود. در زمان های دور ...  ادامه مطلب 
شناسایی و حذف دلایل خوردگی کویل ها
 ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

شناسایی و حذف دلایل خوردگی کویل ها

خوردگی در سطح بیرونی کویل ها، به مرور افزایش پیدا میکند. از جمله دلایل خوردگی کویل ها میتوان به جنس نامرغوب مس، باقیمانده های شیمیایی در فرایند ساخت کویل اشاره کرد. اکثر مشکلات هنگامی رخ میدهد که اسیدهای محیط زیستی باعث خوردگی کویل ها از بیرون به داخل میشوند. به عنوان مثال در سال گذشته یک باغبان ...  ادامه مطلب 
با گازهای مبرد یا سرمازا بیشتر آشنا شوید
 ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

با گازهای مبرد یا سرمازا بیشتر آشنا شوید

مبرد (Refrigerant)  حالت سیال داشته و طی فرآیند سیکلی که درآن قرار می گیرد به طور مرتب از حالت مایع به گاز تغییر حالت می دهد. در اصل در دمای اتاق به صورت گازی می باشد ولی وقتی خنک و فشرده می شود تغییر حالت داده و به شکل مایع در می آیند.از ویژگی های گاز مبرد می توان به غیر قابل اشتعال بودن ، بیرنگی و ...  ادامه مطلب 
روفتاپ پکیج چیست؟چه مزایا و معایبی دارد؟
 ۱۷ آبان ۱۳۹۹

روفتاپ پکیج چیست؟چه مزایا و معایبی دارد؟

روفتاپ پکیج یکی از انواع سیستم تهویه مطبوع است که برای سرمایش و گرمایش منازل یا دفاتر یا سالن ها از آن استفاده می شود. علت نام گذاری روفتاپ پکیج به این شیوه به این دلیل است که روفتاپ پکیج ها در پشت بام نصب می شوند و تمام اجزای تهویه شامل کویل اواپراتور ، فن ، کمپرسور و کندانسور هوایی در یک ...  ادامه مطلب 
زنت،عملکرد،مزایا،معایب و کاربردها
 ۰۵ مهر ۱۳۹۹

زنت،عملکرد،مزایا،معایب و کاربردها

زنت (Zent) یکی از ساده ترین سیستم های سرمایشی گرمایشی در صنعت HVAC به حساب می آید. دستگاهی کاملاً ایرانی که مکانیزم سرمایش آن مشابه کولر آبی (فرایند سرمایش تبخیری) و مکانیزم گرمایش آن مشابه هواساز (استفاده از کویل آبگرم) می باشد. به این ترتیب، زنت از جمله دستگاه های چهار فصلی HVAC به شمار رفته که در سه مدل ...  ادامه مطلب