عملکرد هواساز هایژنیک

عملکرد هواساز هایژنیک
تاریخ:
۰۱ خرداد ۱۴۰۰
هواساز هایژنیک مانند نوع معمولی آن ها یک جعبه بزرگ فلزی است که شامل یک دمنده،المان های سرد کننده یا گرم کننده،رک یا محفظه فیلتر و جاذب صدا است.
آن ها معمولا به یک سیستم تهویه جاری متصل می شوند که هوای مطبوع را از این طریق در  ساختمان توزیع می کنند و در نهایت دوباره به سمت AHU بازگردانده می شود.
در زمان های دور تر هواساز های هایژنیک جز کالای لوکس به حساب می آمدند،ولی امروزه با توجه به تغییرات آب و هوایی و افزایش آلودگی یک کالای ضروری است و به ما امکان می دهد ساختمان های اداری، مسکونی،بیمارستان ها، دیتا سنتر ها ،آزمایشگاه ها و دیگر ساختمان هایی که نیاز به هوایی کاملا پاکیزه دارند تهویه کنیم.
یکی از مهم ترین مسائل در انتخاب هواساز،توجه به کاربرد ساختمان و انتظار ما از تهویه مکان مورد نظر است. ساختار و اجزای هواساز ها با کاربری های مختلف متفاوت خواهد بود برای مثال هواساز های مورد استفاده در اتاق های عمل جراحی حساسیت بیشتری در طراحی و ساخت آن ها نسبت به هواساز های مورد استفاده در ساختمان های مسکونی در طراحی و ساخت دارند.
اجزای سازنده هواسازهای هایژنیک
در مرحله اول هوا از یک فیلتر فلزی مشبک(فیلتر توری) عبور داده می شود تا از ورود مواد جامد درشت مثل پر پرندگان و …. به هواساز بهداشتی جلوگیری شود.پس از آن , هوا از فیلترهای کیسه ای گذر کرده و تا 95 درصد از آلودگی های آن توسط این فیلترها گرفته می شود. هوا پس از عبور از فن وارد مرحله سوم فیلتراسیون می شود, در این مرحله از فیلترهای  هپا و اولپا استفاده می شود که دارای قیمت بالاتری نسبت به دو نوع فیلتر قبلی هستند وپاکسازی نهایی هوا را انجام داده و 99/99 درصد از آلاینده ها (ذراتی با قطر بین 1/0 تا3/0 میکرون) از هوا گرفته می شود و به همین دلیل تنها از این نوع از هواساز در بیمارستان به عنوان هواساز بیمارستانی و مکان های دیگری که از نظر بهداشتی حساس هستند استفاده می شود.
درهواساز هایژنیک برخلاف انواع دیگر هواساز، سازوکار برگشت هوا به دستگاه هواساز وجود ندارد و اصطلاحاً فول فرش ایر   Fresh  Air  Full است بنابراین ظرفیت حرارتی و برودتی کویل آن باید از هواسازهای دارای هوای برگشتی بزرگ‌تر باشد. مورد دیگری که در هواسازهای هایژنیک اهمیت دارد سیستم ضدعفونی‌کننده هوا است. این سیستم می‌تواند از نوع لامپ UV باشد که بعد از فیلتراسیون نصب می‌گردد.

اصلی ترین تفاوت ها بین هواساز های معمولی و هایژنیک

در هواساز های هایژنیک تمام اجزا و سطوح کاملا صاف هستند این امر برای جلوگیری از رطوبت و ایجاد میکرو ارگانیم ها صورت میگرد.
ساختار و پوشش هواساز های هایژنیک طبق استاندارد های مشخص شده انجام می گیرد.
  جاذب های صوتی که برای کاهش صدای حرکات ذرات درمجاری قرار گرفته است.
تعداد و کارایی فیلتراسیون
فناوری کاهش میکرو ارگانیسم ها
دیدگاه مخاطبان
رضا نوظهوری
۱۴۰۰/۰۴/۱۳
ممنون از خانم مهندس سعدآبادی برای تهیه مطالب ارزشمند.
ارسال پاسخ به دیدگاه " رضا نوظهوری"
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.